El 11 de novembre vam tenir la conferència de la Rosa M.Tarín on es va tractar el tema de l'educació per a la sostenibilitat a les escoles. L'educació per a la sostenibilitat pretén comprometre les persones en la reflexió crítica de les seves accions i dels estils de vida actuals, per tal que siguin més.
Aprofitant la festa del dia anterior a la UAB, vam poder aprofundir molt més el tema, ja que el resultat va ser aquest:
http://www.lavanguardia.com/sucesos/20111111/54238776975/la-uab-llena-de-basura.html#.Tr1FFerUqH0.twitter
Després d'haver vist aquest visionat, ens fa pensar alguna cosa?? Quin ciutadà volem educar des de l'Escola Bressol perquè no passin aquestes coses?
A la conferència, Rosa M.Tarín, va tractar dos aspectes claus: per una banda la millora de la qualitat dels espais d'interacció a l'Escola Bressol i, per una altra banda, els canvis en la cultura d'escola.
Després d'haver vist aquest visionat, ens fa pensar alguna cosa?? Quin ciutadà volem educar des de l'Escola Bressol perquè no passin aquestes coses?
A la conferència, Rosa M.Tarín, va tractar dos aspectes claus: per una banda la millora de la qualitat dels espais d'interacció a l'Escola Bressol i, per una altra banda, els canvis en la cultura d'escola.
Els espais d'interacció en l'Escola Bressol es basen en el benestar que aquest pot ser físic, emocional i cognitiu, en la comunicació, en l'interès i, en la recerca.
Per a que hi hagi un estat de benestar hem de poder tenir els aspectes de la diversitat, de pertinença i de participació, entre d'altres.
Quan parlem de diversitat parlem de 2 punts de vista:
- Diversitat com a tolerància benevolent i paternalista com ara fitxes, explicacions de l'educador/a, l'expressió oral controlada en nombre d'aportacions i en temps, les preguntes de resposta única, els treballs de plàstica clònics i els racons de control rígid. Per exemple, quan els nens/es d'Infantil estan fent fitxes o estan pintant en colors, tots ho han de fer de la mateixa manera i, per tant, es consideren treballs clònics. Per això parlem de diversitat en aquest sentit.
- Diversitat com a riquesa com ara les propostes de resolució múltiple i les explicacions dels nens/es.
En els espais de comunicació, l'émfasi no ha de ser en ordre, sinó en la comunicació. A més, ha de tendir en la moderació discreta i a la honestedat. Així doncs, s'ha de tenir en compte la diversitat com a riquesa i afavorir l'intercavi entre els iguals.
En els espais de recerca, el que es pretén és fer activitats d'experimentació. Així doncs, el joc exploratori fet amb materials naturals permet obtenir informació sobre els materials i, afavoreix l'aparició d'hipotèsis en acció. Cal tenir en compte que aquests espais de recerca requereixen temps, és a dir, temps per al sorgiment de l'interés, temps per a provar, per a pensar, per tornar a provar, temps per compartir i, temps per a la reflexió dels educadors/es.
Per tant, crec que aprendre és gratificant ja que comparteixes amb els altres i, d'aquesta manera, millora el procés d'aprenentgatge i es fa més agradable. Això ho podem relacionar amb una frase d'una de les lectures que haviem de llegir, que és la següent:
Pel que fa al canvi en la cultura d'escola trobem 4: la organització i participació, la gestió sostenible, el currículum i, la implicació en l'entorn.
Per a que hi hagi un estat de benestar hem de poder tenir els aspectes de la diversitat, de pertinença i de participació, entre d'altres.
Quan parlem de diversitat parlem de 2 punts de vista:
- Diversitat com a tolerància benevolent i paternalista com ara fitxes, explicacions de l'educador/a, l'expressió oral controlada en nombre d'aportacions i en temps, les preguntes de resposta única, els treballs de plàstica clònics i els racons de control rígid. Per exemple, quan els nens/es d'Infantil estan fent fitxes o estan pintant en colors, tots ho han de fer de la mateixa manera i, per tant, es consideren treballs clònics. Per això parlem de diversitat en aquest sentit.
- Diversitat com a riquesa com ara les propostes de resolució múltiple i les explicacions dels nens/es.
En els espais de comunicació, l'émfasi no ha de ser en ordre, sinó en la comunicació. A més, ha de tendir en la moderació discreta i a la honestedat. Així doncs, s'ha de tenir en compte la diversitat com a riquesa i afavorir l'intercavi entre els iguals.
En els espais de recerca, el que es pretén és fer activitats d'experimentació. Així doncs, el joc exploratori fet amb materials naturals permet obtenir informació sobre els materials i, afavoreix l'aparició d'hipotèsis en acció. Cal tenir en compte que aquests espais de recerca requereixen temps, és a dir, temps per al sorgiment de l'interés, temps per a provar, per a pensar, per tornar a provar, temps per compartir i, temps per a la reflexió dels educadors/es.
Per tant, crec que aprendre és gratificant ja que comparteixes amb els altres i, d'aquesta manera, millora el procés d'aprenentgatge i es fa més agradable. Això ho podem relacionar amb una frase d'una de les lectures que haviem de llegir, que és la següent:
"Jo sóc tu quan jo sóc jo"
Mèlich, J.C.Palou,J.Poch,C. (Coord.) (2000) "Quins són els fonaments per a una educació en valors ètics?" a la veu de l'altre. Reflexions per educar en valors ètics. Barcelona. ICE. UAB.
Capítol 2 (pàg.34)
Aquesta frase forma part d'una idea forta que parla de l'alteritat (de l'altre). Per a mi, aquesta oració voldria dir que tú no ets res si no és en relació als altres ja que tots els humans necessitem comunicar-nos i, per tant, necessitem dels altres per sobreviure. Així doncs, l'altre no em pot ser indirerent i hem de fomentar valors ètics.
Pel que fa al canvi en la cultura d'escola trobem 4: la organització i participació, la gestió sostenible, el currículum i, la implicació en l'entorn.
A més a més, la conferència m'ha ajudat a relacionar-la amb els continguts de l'assignatura ja que tracta dos conceptes claus: els sabers i saber fer i, el saber ser.
Els sabers i el saber fer mostra les capacitats i habilitats adequades per potenciar i gestionar les diversitats mentre que el saber ser és l'equip doncent cohesionat que es reconeix com a motor de canvi.
Cal destacar també que a les escoles es Recicla, es Reutilitza, es Redueix i es Refusa. També, es treballa allò que és Saludable, Sostenible i Solidari.
Cal destacar també que a les escoles es Recicla, es Reutilitza, es Redueix i es Refusa. També, es treballa allò que és Saludable, Sostenible i Solidari.
Per finalitzar, cal destacar la relació de la conferència amb l'insecte pal ja que mitjançant aquest insecte els nens/es poden veure i conèixer el procés dels essers vius i es poden relacionar socialment degut al treball cooperatiu que es duu a terme. A més, els insectes formen part del medi i, per tant, hem d'intentar cuidar el nostre entorn.
He trobat un vídeo que m'ha semblat adient i reflexiu per a tractar la sostenibilitat ambiental:


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada